تاریخ انتشار : یکشنبه 14 شهریور 1400 - 17:08
کد خبر : 103493

مجوز شکار برای شکارچیان متخلف صادر نمی‌شود

مجوز شکار برای شکارچیان متخلف صادر نمی‌شود

جارستان:فرمانده یگان حفاظت محیط زیست گیلان با اشاره به آغاز فصل مهاجرت پرندگان به تالاب های استان تاکید کرد: همچنان شکار پرندگان مهاجر و زمستان گذر و دیگر گونه‌ها ممنوع است و در صورت بروز تخلف مجوز شکار سال جاری برای متخلفان صادر نخواهد شد. ساسان اکبری پور روز یکشنبه در گفت و گو با

جارستان:فرمانده یگان حفاظت محیط زیست گیلان با اشاره به آغاز فصل مهاجرت پرندگان به تالاب های استان تاکید کرد: همچنان شکار پرندگان مهاجر و زمستان گذر و دیگر گونه‌ها ممنوع است و در صورت بروز تخلف مجوز شکار سال جاری برای متخلفان صادر نخواهد شد.

ساسان اکبری پور روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: متاسفانه، محیط‌بانان در بازدیدهای میدانی با شکار خوتکای پرسفید از پیش قراولان پرندگان مهاجر در تالاب انزلی مواجه شده اند؛ در این راستا چندین قبضه سلاح نیز از متخلفان کشف و ضبط شد.

وی اظهار داشت : سال گذشته بدلیل وضعیت شیوع کرونا در استان مجوز شکار صادر نشد و امسال نیز منتظر تصمیم ستاد مبارزه با کرونا گیلان در این رابطه هستیم؛ با توجه به شرایط کنونی حتی در صورت اجازه صدور مجوز شکار، متخلفان از این مجوز بی بهره می مانند.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست گیلان گفت: خوتکای پرسفید به عنوان پیش قراولان پرندگان مهاجر مورد رصد است و یک ماه بعد از حضور این مرغ مهاجر رسما مهاجرت پرندگان به گیلان آغاز می شود.

اکبری پور با تاکید بر اینکه خوتکای پرسفید در گیلان مشاهده شده و متاسفانه مورد شکار متخلفان نیز قرار گرفته است و گفت : با متخلفان طبق ضوابط برخورد خواهد شد.

اکبری پور با تاکید بر این موضوع که با صدور مجوز شکار مشکلی نداریم اما منتظر تصمیم ستاد مقابله با کرونا هستیم هشدار داد: فعلا چون سال گذشته شکار ممنوع است ؛ باتوجه به آغاز مهاجرت پیش قراولان پرندگان مهاجر تمام پاسگاه های محیط بانی استان از آستارا تا چابکسر در حالت آماده باش به سر می برند و یگان حفاظت اداره کل استان با شماره تماس ۱۵۴۰ آماده دریافت و اقدام فوری برای گزارش های واصله در این  خصوص است .

خوتکا پرسفید دارای بدنی به طول ۳۷ سانتی متر و منقاری راست و گردنی باریکتر و جثه ای بزرگتر از خوتکای معمولی است و همه ساله در این ایام از سرزمین دهای سرد سیبری به سمت جنوب دریای خزر مهاجرت می کنند.

با آغاز فصل پائیز وآغاز فصل کوچ مرغان مهاجر، گیلانیان در آسمان این خطه شکوه پرواز بیش از ۲۰۰ هزار پرنده مهاجر را به تماشا می نشینند.

مهاجرت پرندگان از عرض های شمالی کره زمین شامل مناطق سردسیر سیبری و اروپای شرقی و غربی، همزمان با سرد شدن هوا و محدودیت منابع غذایی در این مناطق به تالاب های گیلان از اواخر شهریورماه آغاز می شود و این پرندگان تا نیمه یا اواخر فروردین ماه متناسب با درجه دمای هوا در تالاب های استان می مانند و از منابع غذایی آن تغذیه می کنند.
شرایط مساعد آب و هوایی، فراوانی مواد غذایی مورد نیاز و امنیت از دلایل فرود هزاران پرنده مهاجر شامل انواع مرغابی سانان، قو، غاز، پرستوهای دریایی و چنگرها و سایر پرندگان از ۸۱ گونه مختلف به تالاب ها و آبگیرهای گیلان است.
پرندگان مهاجر آبزی و کنارآبزی در سطح حدود ۳۰ هزار هکتار از تالاب بین المللی انزلی، امیر کلایه لاهیجان، استیل آستارا، پارک ملی بوجاق کیاشهر و دیگر آبگیرهای گیلان زمستان گذرانی می کنند.
استان گیلان در اقلیم تقریبا خشک حوزه جغرافیایی این بخش از کره زمین، با برخورداری از بارش سالانه بیش از یک هزار و ۲۰۰ میلیمتر باران و فراوانی آب بندان های طبیعی و منابع غذایی، بخش مهمی از کریدورهای مهاجرت پرندگان را تشکیل می دهد.
تالاب های امیر کلایه، پارک ملی بوجاق و تالاب بین المللی انزلی بویژه پناهگاه حیات وحش سلکه، پناهگاه حیات وحش سرخانگل و منطقه حفاظت شده سیاه کشیم بیشترین میزان این مهاجرت را به خود اختصاص می دهند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.